top of page
shutterstock_555370267.jpg

מטבח טיפולי

מהי תרפיה במטבח?
שיטת טיפול חדשנית, בה המטבח הופך למרחב טיפולי.
 
כמו באמנות גם הבישול הוא תהליך יצירתי מהנה המהווה הזדמנות להבעה עצמית ופותח צוהר לעולמו הפנימי, הרגשי והחברתי של המטופל.

באמצעות החשיפה החושית האינטנסיבית יכול המטופל להתחבר לתחושותיו, רגשותיו  וחוויות הילדות שלו ולעבד דרכן מגוון רחב של מחשבות ורגשות תוך כדי יישומן במציאות של היום.

הן באפייה, והן בבישול ישנם כלים וטכניקות שיש ביכולתם לפתוח צוהר לעולמו הרגשי של המטופל. בשילוב של שיחה, הכנה, בישול, אפייה ומפגש עם חומרי גלם בעלי מרקמים, טמפרטורות וצבעים שונים, ותהליכי שינוי שחומרים אלו עוברים, ואף אכילה משותפת וחווייתית בסיומו של המפגש. דרך האפייה והבישול הופכת את הפעילות מעשייה אינטואיטיבית לפעילות מתוכננת.

מעבר למיומנויות הביצועיות לתפקוד עצמאי, יש בפעילות זאת ממשק לתחומים נוספים -כמו התנהלות במרחב ובזמן, תחושת בטחון, תרגול פעולות מוטוריות וקואורדינטיביות, לימוד מושגים בנושאי תזונה, התנסות בעבודה עם חומרים שונים, העשרה מילולית, הבנת הנקרא ופענוח הוראות, חשיבה מתמטית, אינטראקציה חברתית, הבנת הקשר סיבה-תוצאה ועוד...

לסיכום – תרפיה במטבח מציעה אפשרות טיפול ייחודית, עוצמתית ומיטיבה, תוך מתן מענה רגשי ושימוש במזון לפתור אתגרים ודילמות, להעניק כישורי חיים וחינוך למודעות.

אני מאמינה בתפיסת העולם בה כל אחד מגיע עם (לפחות) מתנה אחת לעולם ורואה עד כמה הטיפול באמצעות עבודה במטבח מצליח לפתח את היכולות של המטופל.

אני מאמינה במה שאני עושה וקוטפת פירות מתוקים מהעשייה.

הגישה הטיפולית שלי:
כאשר פתחתי את הקונדיטוריה שלי, בשנת 1997, לא ידעתי כיצד יתגלגלו הדברים. לא תיארתי לעצמי שאגיע למקום בו אשלב את התמחותי כקונדיטורית עם ניסיון החיים שלי ואהפוך את האפייה והבישול לכלי טיפולי.
כבר לפני שנים הבנתי שפיתחתי דרך להתמודדות עם קשיים ומשברים של ילדים באמצעות פעילות אפיה ובישול. מכיוון שלא הייתה ברשותי תעודת הסמכה מתאימה כמטפלת, המשכתי בפשטות את דרכי לעזור ולקדם ילדים בגובה העיניים. אפשרתי לילדים "לשחק" עם אוכל, להעז, להתנסות ותוך כדי הפעילות גם לפתוח את הלב. זאת, בתוספת חוש הומור והרבה רגישות.
עם ההחלטה למקצע את הדרך נרשמתי ללימודים ב"בית ליאור להכשרת מטפלים התנהגותיים" (ABA) במטרה להעשיר את הידע וליישם אותו בעבודה עם הילדים והנוער.

בד בבד, עבדתי בשיתוף פעולה עם נשים שתחום ההתמחות וההסמכה שלהן הוא בחינוך המיוחד וביחד יצרנו כר מופלא לתרפיה באמצעות בישול ואפיה.
עם האמונה שאפיה ובישול הינה דרך "כיפית" ומגוונת לטיפול בילדים ובנוער אשר חווים קשיים רגשיים, נפשיים וכן בילדים על הרצף האוטיסטי, ומתוך תחושת השליחות להשפעה רבה יותר, הקמתי את המטבח הטיפולי שלי. 
באהבה גדולה ובחשיבה על כל פרט נבנה המרכז. מקום קסום לילדים, נוער ובני משפחותיהם לחוגים, קורסים וקייטנות.


בשנים האחרונות העבודה במטבח – הבישול והאפייה הפכו לפופולריים לכל גיל ומגדר וקיימת התעניינות רבה בתחום. במהלך שנות עבודתי ראיתי כיצד בשיעורים שהעברתי בקבוצות, תוך כדי פעילות, חלו בקרב ילדים שינויים  בתחושת המסוגלות, עליה בדימוי העצמי, חרדות  הופחתו וחששות נעלמו. עם השימוש בטכניקות שונות כגון, רידוד. לישה, ערבוב, הקצפה ועוד הילד מקבל תחושת ביטחון, חווה הצלחות, מבין איך להתגבר על כישלון או מכשול (מצב שבו הוא נתקל בתסכול כשמשהו לא מסתדר או מצליח). דרך החוויה והלמידה המשמעותית הילדים לומדים גבולות וכן עצמאות, דחיית סיפוקים ועוד. מפעילות לפעילות, תוך כדי אינטראקציות חברתיות, נוצר דיאלוג מכבד בין חברי הקבוצה. 


המטבח הינו מקום, שבו כל ילד יכול למצוא את מקומו הרגשי לחיזוק ומתוך שכך, אני דוגלת בשילוב בין ילדים הלומדים בחינוך המיוחד לכאלה הלומדים בחינוך הרגיל.
עולם המטבח עוסק לכאורה בתוצרים, אך גיליתי בו את הדרך אל לבבות הילדים והיכולות שקיימות בכל אחד מבלי שיהיה מודע לכך. כל מה שאני עושה הוא לזהות צרכים, לחבר את הילד ליכולות שלו, להעצים אותן ולהבין שהן שלו, כך שיוכל להשתמש בהן ככלי בחיי היומיום שלו.

bottom of page